Bu hamle, internet aramalarında devrimsel bir adım olarak görülürken, kullanıcıların daha akıllı ve kişiselleştirilmiş arama sonuçlarına erişim için ek bir maliyeti göze alıp almayacakları merak konusu.
Siz bir yabancı ile tamamen kendi dilinizde konuşmak ister misiniz? Eğer cevabınız evetse yakın zamanda ek bir maliyete katlanmanız gerekecek. Çünkü Google, yapay zeka destekli arama hizmeti için kullanıcılarından ücret alma planları yapıyor. Financial Times’ın raporuna göre, şirket şu anda “Arama Üretken Deneyimi” olarak bilinen bu hizmet için ciddi bir şekilde ücretlendirme düşüncesinde. Bu, Google’ın bir arama ürünü için ücret düşündüğü ilk kez olacak ve gerçekleşirse büyük bir haber olacak. Ancak bu konu hâlâ şirket içi tartışmalar aşamasında ve mühendisler hizmeti dağıtım için gereken teknolojiyi geliştirirken, yöneticiler henüz bunu başlatıp başlatmamaya veya ne zaman başlatılacağına dair son bir karar vermiş değil. Eğer şirket böyle bir planı hayata geçirirse, generatif yapay zeka tarafından desteklenen yeni premium arama özellikleri için ücret alacak.
Bir diğer seçenek, bazı premium yapay zeka arama özelliklerini mevcut abonelikleri ile birleştirmek olabilir. Bu abonelikler zaten Google One AI Premium planı aracılığıyla Gmail ve Dokümanlar’da Gemini’ye erişim sunuyor. Ne olursa olsun, ‘geleneksel’ arama motoru ücretsiz kalacak, ancak ilginç bir şekilde, ücretli yapay zeka destekli hizmet reklamsız olmayacak.
Google resmen intihar ediyor, aramalardan para almayı planlıyorlar
Raporda, Google‘ın yaklaşık 18 aydır ChatGPT’nin oluşturduğu rekabet tehdidine yanıt vermeye “çabaladığı” belirtiliyor. Bu ifadenin ilk kısmı herkes tarafından görüldü (çabalamak kısmı), ancak ChatGPT’nin Google aramasına ne kadar “rekabet tehdidi” oluşturduğu, birçok atıfa ihtiyaç duyan bir iddia ve bu raporda hiçbiri yok.
Yine de, gelecekte ChatGPT teorik olarak Google aramasının yerini alabilir ve bu durumda Google’ın reklam geliri kesinlikle etkilenecek. Reklam geliri temelde Google gelirinin büyük bir kısmını oluşturduğu için, şirketin yanıt verme ve uyum sağlama yollarını düşünmesi şaşırtıcı değil. Generatif yapay zeka çok fazla kaynak tüketiyor, bu nedenle bir yapay zeka destekli arama motoru çalıştırmak daha pahalıya mal olacak. Bu yüzden hemen çözüm olarak ücretlendirme düşünülüyor – ve bu sadece Google için geçerli değil, sonuçta hem ChatGPT hem de Microsoft’un Copilot’u ücretli katmanlara sahip.
Google sözcüsü tarafından yapılan bir açıklamada, “Yıllardır Arama’yı, insanların en doğal buldukları şekilde bilgiye erişmelerine yardımcı olacak şekilde yeniden icat ediyoruz. Arama’daki generatif yapay zeka deneyimlerimizle şimdiden milyarlarca sorgu hizmeti verdik ve tüm büyük pazarlarımızda olumlu Arama sorgusu büyümesi görüyoruz. Ürünü yeni kullanıcı ihtiyaçlarını karşılamak için hızla iyileştirmeye devam ediyoruz. Şu anda duyuracak bir şeyimiz yok” dedi.